Luchtbellen in verf

Luchtbellen in verf

Leestijd: 4 minuten 25-02-2021

Blaasjes in de verf, ook wel luchtbellen in de verf genoemd, rimpelen van de verflaag, schroeien van de verflaag. Allemaal termen om blaasvorming, zoals de technische benaming is, te benoemen. Blaasvorming kan ontstaan wanneer je schildert met verf op basis van alkydhars. Dit type verf gebruik je eigenlijk altijd wanneer je buitenshuis gaat schilderen. Er zijn immers maar weinig mensen die buitenshuis een watergedragen systeem verkiezen boven een terpentine gedragen systeem. Verf op alkydbasis (terpentine) geeft namelijk een mooier en strakker esthetisch resultaat. Blaasjes in de verf en kleine belletjes in de verf doen afbreuk aan dit esthetisch resultaat en wordt doorgaans niet geaccepteerd. In deze blog gaan we dieper in op blaasvorming. Hoe ontstaat het, is het schadelijk en hoe kan ik blaasjes verf herstellen?

luchtbel voorbeeld

Om te beginnen kennen we 3 vormen van blaasvorming:

  1. Blaasvorming als gevolg van luchtinsluiting
  2. Blaasvorming als gevolg van oplosmiddelinsluiting
  3. Blaasvorming als gevolg van spanning

Hoogglansverven zijn gevoeliger voor blaasvorming dan halfglans- of zijdeglansverven, omdat ze een hoger bindmiddelgehalte hebben. Verf bestaat namelijk hoofdzakelijk uit drie factoren: bindmiddel, pigment en vulstof. Door het hoge gehalte aan bindmiddel is de verf minder poreus en wordt de luchtbel die ontstaat bij blaasvorming sneller ingesloten.  N.B.: blaasvorming kenmerkt zich door kleine luchtbelletjes in verf die ontstaan aan het oppervlak.   Om de oorzaak te verduidelijken bespreken we de 3 vormen van blaasvorming en uiteraard de oplossing.

1. Blaasvorming door luchtinsluiting

Typisch voor blaasvorming door luchtinsluiting is het gebruik van meranti hout. Dit houtsoort heeft grove poriën t.o.v. andere houtsoorten, waardoor er relatief veel verf in de porie (het gaatje) komt. De pas aangebrachte nog natte verflaag sluit de poriën af met als gevolg dat lucht ingesloten wordt. Vervolgens schijnt de zon erop en/of de buitentemperatuur stijgt sterk. Door de warmte zet de lucht uit en kunnen blaasjes in verf, ook wel verffilm genoemd, ontstaan. Deze blaasjes kunnen gaan knappen zodat er kratertjes ontstaan in de droge verflaag.

Luchtbel 1

Wat kan ik hiertegen doen?

Ten eerste is het altijd belangrijk om rekening te houden met richting van de zon. Wij adviseren om altijd achter de zon aan te schilderen. Zo komt de verse verflaag niet bloot te staan aan de directe straling van de zon en de hitte die ermee gemoeid gaat. Kijk dus altijd goed naar de richting van de zon! De combinatie van verschillende weersomstandigheden op dezelfde dag kan tevens de vorming van blaasjes op verf versterken. M.a.w: als het op dezelfde dag erg warm is met felle zon, maar het een aantal uren later hard gaat regenen door bijvoorbeeld onweer, dan is het risico op grote blazen in verf groter. Daarnaast is het belangrijk om altijd de aangegeven laagdikte aan te houden. De laagdikte is gemakkelijk te bepalen met een laagdiktemeter. Over het algemeen genomen kun je zo'n 60 μm natte laagdikte aanhouden. Lees voor de zekerheid altijd even het kenmerkenblad op de productpagina. Hier staat de laagdikte per product in vernoemd.

2. Blaasvorming door oplosmiddelinsluiting

De oorzaak van de vorming van blaasjes in verf door oplosmiddelinsluiting komt vaak voor wanneer de zon te fel is en de verf te snel droogt. Als de zon fel op het pas geschilderde oppervlak schijnt dan droogt de verffilm te snel. Wat er dan gebeurt is het volgende: de bovenste laag van de verfilm droogt heel snel, waardoor er een verrimpelde laag ontstaat op het oppervlak. Deze laag is droog, maar de laag die hieronder zit niet. In de onderste laag zitten nog oplosmiddelen die eruit moeten. Bij een ''normale'' droging gaat dit proces geleidelijk en ontstaan er geen problemen. Echter in dit geval kunnen de oplosmiddelen niet meer weg, waardoor blaren tot wel 3 cm groot kunnen ontstaan. Dit proces wordt ook wel het schroeien of rimpelen van de verflaag genoemd.  

Luchtbel 2

Wat kan ik hiertegen doen?

Ten eerste in het belangrijk dat je altijd de voorgeschreven laagdikte aanhoudt. Zoals eerste genoemd verschilt de laagdikte per type verf. Over het algemeen genomen moet de laagdikte van alkydhars verven zo'n 60 μm natte laagdikte zijn. Tevens is het belangrijk dat je de verflaag niet eerder overschildert dan wanneer de laag voldoende is doorgedroogd. Let dus altijd goed op de tijd waarna je de verflaag weer kunt overschilderen. Dit is terug te vinden in het kenmerkenblad op de productpagina's.

3. Blaasvorming door spanning

Wanneer je teveel laagdikte aanbrengt is de kans groot dat er blaasjes in verf ontstaan. Voor houten ondergronden kan dit gebeuren wanneer de verflaagdikte hoger dan 350 μm is. Zo'n grote laagdikte kan ontstaan wanneer er meerdere verflagen over elkaar heen zijn gezet. Dit kan door de jaren heen ontstaan en men kan onbewust denken dat het goed is om telkens een nieuwe laag verf aan te brengen. Doordat er zoveel lagen over elkaar heen zijn gezet, is de samenstelling ook erg divers. Het kan dus heel goed zijn dat er een verflaag onder zit, die 25 jaar geleden is aangebracht. Je kunt wellicht snappen dat deze laag anders reageert dan een verse verflaag. Technisch gezien is er dan een verschil in oppervlaktespanning per verflaag. De verschillende lagen werken dus onderling met elkaar. De nieuwe verflaag kan mogelijk deze verschillende spanningen niet opvangen, waardoor de nieuwe verflaag zal gaan blazen. Hierdoor ontstaan spannings blaasjes op verf.

Wat kan ik hiertegen doen?

Zorg ervoor dat je niet teveel verflagen op hetzelfde oppervlak aanbrengt. Zonet noemden we al even die 350 μm laagdikte en dat is ook het maximum. Bij twijfel  dus altijd een nieuw verfsysteem opbouwen. Dat is wel een werkje, want je moet de oude verflagen gaan verwijderen. Dit doe je door flink te schuren. Een andere tip is deze: bestel de primer in dezelfde kleur als de eindlaag. Een witte primer zal door zijn lichte kleur zonlicht en warmte makkelijker afstoten. Een donkere (eindlaag) neemt in verhouding meer warmte en zonlicht op. We hadden het zonet over oppervlakte spanning. De spanning zal bij de witte laag anders zijn dan bij de donkere laag. Onderling ontstaat er dus een spanningsverschil, want kan zorgen dan de verflaag knapt.

Blaasjes in de verf herstellen?

Als er blaasjes op verf ontstaan op het oppervlak, is het belangrijk om de laklaag eerst goed te laten drogen. De laklaag moet droog zijn, omdat je een natte verflaag niet kunt schuren. Daarom is het ook zo belangrijk om niet teveel laagdikte aan te brengen. Want hoe meer laagdikte, hoe langer het duurt voordat de gehele verflaag droog is. Als de verf droog is, kun je de blaasjes verf eraf schuren met schuurpapier. Gebruik hiervoor niet te grof schuurpapier. Korrel P240 is prima. Zorg ervoor dat het oppervlak weer mooi glad is, dus dat alle oneffenheden eruit zijn. Vervolgens kun je het stof dat van het schuren is vrijgekomen verwijderen met een kleefdoekje. Nadat de stof is verwijderd kun je het oppervlak overschilderen met een laag lak. Denk er dus aan om niet te dik te schilderen!

Samenvattend:

  1. Schilder altijd achter de zon aan.
  2. Houd rekening met de richting van de zon.
  3. Check de juiste laagdikte en onthoud: buiten weinig laagdikte, binnen veel laagdikte.
  4. Zorgt ervoor dat de primer in dezelfde kleur is als de eindlaag.
  5. Heb je blaasjes op de verf? Eerst goed laten drogen, dan schuren en stofvrij maken
  6. Vervolgens afschilderen met 1 laag lak

Mocht je nog vragen hebben over blaasjes in verf of luchtbellen in de verf, oppervlakte spanning, laagdikte of andere vragen. Neem dan contact op met de klantenservice van Onlineverf.nl. Bel ons op 085 112 0202, mail ons op klantenservice@onlineverf.nl of stuur een chatbericht.